Kilder til Midtbanens historie

To personer har gjort en særlig indsats for at udbrede kendskabet til Midtbanen. Jernbanehistorikeren Peer Thomassen udgav i 1977 den mest omfattende bog om Midtbanen og dens historie. Bogen er inden for de sidste par år gjort tilgængelig på internettet i uredigeret form af Bjørn T. Pleimert fra Grevinge. Tak for det. Du kan se læse den spændende historie – og få hele banestrækningen gennemgået – på www.midtbanen.dk.

Kurt Kristensen fra Holbæk har også ydet en pionerindsats ved at gennemtrave Midtbanen for nogle år siden og publicere resultatet i form en af lille folder, der senere er blevet lagt ud på nettet >> Du kan se indholdsfortegnelsen her. Den er i 2009 udkommet i en udvidet udgave og kan bestilles her.

Kurt Kristensen har således været en stor inspirationskilde for mine egne ture på sporet af Midtbanen.

Derudover findes der en række tidsskriftsartikler – ofte af ældre dato. Dem vil jeg fortælle om i et senere indlæg.

Har du kendskab til andre gode kilder på nettet, vil jeg opfordre dig til at skrive en kommentar til dette indlæg.

10 Responses to Kilder til Midtbanens historie

  1. Anders Pihl says:

    Forfatteren hedder Peer Thomassen

    /Anders

  2. Lis Oldgaard Nielsen says:

    Min Oldefar stamer fra Oldgaard.
    Gården Heder Gamle Oldgaard.
    Min oldefar tog navn efter gården efter at han fløttet
    til København.
    Hilsen Lis Oldgaard

  3. Lise Juhler says:

    Hej Lis Oldgaard.
    Min far er født på Gl. Oldgaard i 1910 og mine bedsteforældre har boet der indtil 1950.
    Jeg har slev tilbragt megen af min barndom der. Jeg har også et stor billede af
    gården efter min farfar havde bygget hovedbygningen.
    Boede din oldefar der efter 1950? Jeg slægtsforsker, så det kunne være interessant
    at vide
    Med venlig hilsen Lise Juhler

  4. Pelle Brogård says:

    Jeg kan desværre ikke tilgå midtbanen.dk, da den kræver brugernavn og kodeord. Er nogen af jer bekendt med dette?

  5. vores link says:

    Fin blog, tak for informationerne.

Skriv en kommentar