Da broen ved Bonderup forsvandt – nu med video

Midtbanen blev som bekendt åbnet i hhv. 1925 (Ringsted-Hvalsø) og 1928 (Hvalsø-Frederiksund) og nedlagt i 1936. Det betyder ikke overraskende, at de tiloversblevne broer (viadukter) efterhånden er i en elendig forfatning. Flere steder er der således begrænsninger på, hvor tunge køretøjer der må køre over broerne.

For nylig har det fået konsekvenser for broen ved Bonderup Trinbræt, da broen i marts-april 2009 blev revet ned og erstattet af en dæmning. Det viser vigtigheden af at få dokumenteret tingene, inden det er for sent. Bonderup Trinbræt udmærkede sig ved, at stien ned til perronen stadig fandtes, og at traceen var fuldt synlig.

Sådan så der ud før dæmningen kom til:
Sådan så broen ved Bonderup ud november 2008 - et halvt år senere var den væk og erstattet af en dæmning

Sådan så broen ved Bonderup ud november 2008 - et halvt år senere var den væk og erstattet af en dæmning

Frederikssund har også en omtale af det på deres hjemmeside. Du kan læse den her.

Har du kendskab til andre broer, der påtænkes revet ned, må du meget gerne skrive en kommetar. Mange af dem er jo meget brøstfældige.

Jeg har optaget en lille video 3 måneder før broen blev revet ned:

One Response to Da broen ved Bonderup forsvandt – nu med video

  1. Historien om udgravningen ved Bonderup-broen 1922

    At strækningen fra Skibby station til Femhøj station blev udbudt i licitation bl.a.i
    Frederiksborg Amts Avis i juni 1922
    Entrepenørfirmaet Fibirger og Villefrance fik overdraget arbejdet for 537000 kr.,
    Firmaet benyttede en dampgravemaskine af fabrikant Menck og Hambrock fra Hamburg
    Der deltog ligeledes flere damplokomotiver med tipvogne Blandt arbejderne var
    lokoførerne Niels Abraham Nielsen kaldet Gamle Nielsen og hans søn Viggo Nielsen kaldet David

Skriv en kommentar